پیلاتس به بهبود سلامت قلب و عروق زنان جوان چاق کمک می کند

7 آوریل 2020 - یک مطالعه جدید مزایای ورزش پیلاتس را برای سلامت افراد به تصویر کشید و نشان داد که این ورزش ممکن است به بهتر شدن حال و هوای افرادی که در خانه برای حفظ فاصله ی اجتماعی به دلیل همه گیری COVID-19 مانده اند، کمک کند.

این مطالعه ی کوچک با شرکت زنان جوان چاق با فشار خون بالا که بطور تصادفی یا در کلاس پیلاتس به مدت 12 هفته شرکت کرده بودند، یا اصلا ورزش نمی کردند، انجام شد. معیارهای خطر قلبی عروقی در افراد گروه فعال در پایان مداخله بهبود یافت.

دکتر Alexei Wong، استادیار دانشگاه مریمونت در آرلینگتون، ویرجینیا، گفت: یافته های ما نشان می دهد که پیلاتس از طریق کاهش فشار خون، کاهش سختی شریانها و کاهش چربی بدنی در زنان چاق جوانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، برای سلامت قلب و عروق فوایدی بهمراه دارد.

محققان در مقاله ی خود که در American Journal of Hypertension  منتشر گردید، اظهار داشتند که زنان جوان چاقی که در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک زودرس و سایر عوامل خطرزای قلبی عروقی هستند، ممکن است حوادث قلبی عروقی را در سنین پایین تری تجربه کنند.

اگرچه تحقیقات نشان می دهد که هم تمرینات هوازی و هم تمرینات مقاومتی ممکن است فشار خون را بهبود بخشند، اما محققان مشاهده کردند که بسیاری از زنان چاق در این نوع برنامه های ورزشی شرکت نمی کنند.

مت پیلاتس(Mat Pilates) اخیراً در سراسر جهان محبوبیت زیادی کسب کرده است و برای زنان جذاب است، به خصوص اینکه بسیاری از افراد مشهور این ورزش را تأیید کرده اند. این ورزش بر تنفس کنترل شده، انعطاف پذیری، طرز ایستادن(posture) و تقویت عضلات هسته ی بدن با استفاده از وزن بدن و دستگاه‌های مخصوص در جهت افزایش مقاومت خارجی، تمرکز دارد.

با این حال، مطالعات کمی تاکنون به ارزیابی تاثیر "مت پیلاتس" بر بهبود عملکرد عروقی از جمله فشار خون و ترکیب بدنی در زنان چاق پرداخته اند.

برای بررسی این تاثیر، دکتر وونگ و همکارانش یک کارآزمایی تصادفی بر روی 28 زن جوان چاق 19 تا 27 ساله با نمایه ی توده ی بدنی بین 30 تا 40 کیلوگرم در متر مربع انجام دادند. این زنان از قبل دچار فشار خون بالا بودند، اما هیچ بیماری مزمن دیگری نداشتند و هیچ یک سیگاری نبودند. با این حال، آنها کم تحرک بودند و کمتر از 90 دقیقه در هفته ورزش می کردند. چهارده زن به صورت تصادفی برای شرکت در مداخله ی پیلاتس به مدت 12 هفته، شامل سه جلسه تمرینی 1 ساعته در هفته، زیر نظر یك مدرس معتبر انتخاب شدند و 14 زن باقیمانده هیچ نوع تمرین ورزشی را انجام نمی دادند.

هر جلسه پیلاتس، شامل سه مرحله : گرم کردن و کشش اولیه (10 دقیقه)، تمرینات ماساژ عمومی پیلاتس (40 دقیقه) و خنک شدن (10 دقیقه) بود. به تدریج شدت تمرینات و تعداد تکرارها تا هفته ی دوازدهم افزایش یافت.

در ابتدا و پس از 12 هفته، محققان تأثیر این مداخله ی ورزشی را بر چربی بدن و پارامترهای مختلف فیزیولوژیکی مربوط به فشار خون اندازه گیری کردند.

فشار خون سیستولیک اندازه گیری شده در گروه مت پیلاتس 5 میلی متر جیوه کاهش یافت، در حالی که در گروه کنترل هیچ تغییری مشاهده نشد. به همین ترتیب، چربی بدنی در مقایسه با گروه کنترل که هیچ تغییری نکرده بودند، حدود 2٪ کاهش یافت( < .05P  برای هر دو).

سایر معیارهای خطر قلبی عروقی نیز در گروه مت پیلاتس بهبود چشمگیری داشت، اما در گروه کنترل تغییری نکرد. این معیارها شامل کاهش سفتی شریانهای سیستمیک در پایان 12 هفته در مقایسه با ابتدای تحقیق (P <0.05) و کاهش فشار خون سیستولیک آئورتی، که به میزان 6 میلی متر جیوه کاهش یافته بود(P <0.05) . در همین حال، سطح اکسید نیتریک پلاسما در گروه ورزش به طور قابل توجهی افزایش یافته بود(P < .05).

محققان می گویند: از آنجایی که پایبندی به ورزش های سنتی (هم هوازی و هم مقاومتی) در افراد چاق کم است، روش پیلاتس ممکن است یک جایگزین موثر برای پیشگیری از فشار خون بالا و حوادث قلبی عروقی در بزرگسالان جوان چاق باشد.

آنها افزودند: در مطالعات آینده باید فرکانس بیشتر این تمرینات و همچنین تاثیر این تمرینات برای دوره های طولانی تر بررسی گردد.

منبع:

Am J Hypertens. Published online April 1, 2020.

https://www.medscape.com/viewarticle/928243